In paniek kan het voorkomen dat je even niet meer weet wat je moet doen. Heb ik nu de huisarts nodig? En wat is ook alweer het nummer van de huisarts? Of moet ik 112 bellen? Oh help…..ik weet het niet meer! De derde stap in de EHBO is hulpdiensten inschakelen. Maar welke mogelijkheden zijn er eigenlijk?

 

Geen hulpdienst nodig

In sommige situaties is er helemaal geen huisarts of 112 nodig en is een kusje erop voldoende. Een pleister doet soms ook wonderen. Kijk goed naar wat je ziet bij een kind. Twijfel je over de ernst? Neem dan contact op met de huisarts en overleg even wat het beste is.

Huisarts

Is een kind gewoon aanspreekbaar en is er geen direct levensgevaar maar is een pleister niet voldoende, neem dan contact op met de huisarts. Ook als je niet weet welke hulpdienst nodig is kun je contact opnemen met de huisarts of de spoedlijn van de huisarts. Ze zullen je dan verder adviseren wat te doen. Zet het telefoonnummer van je huisarts in je contacten, dan heb je dit altijd direct bij de hand.

1-1-2

Bij een bewusteloos kind of levensbedreigende situaties bel je direct 112 !

Denk hierbij aan bijvoorbeeld een verstikking, een ernstige bloeding, grote brandwonden, een open botbreuk.

Is 112 nodig, let dan op dat je rustig de vragen beantwoordt die de centralist aan je vraagt. Direct beginnen met roepen wat er is gebeurd geeft alleen maar vertraging. De centralist wil eerst de onderstaande vragen beantwoord hebben:

– Welke hulpdienst heb je nodig?

– Welke plaats ben je?

– Wat is het adres?

– Met welk telefoonnummer bel je?

 

De ambulance gaat al direct rijden als er een adres bekend is. De centralist zal dan verder gaan met vragen over de toestand van het slachtoffer.

Het is altijd mogelijk om 112 te bellen, ook met een mobiele telefoon zonder beltegoed, buiten bereik van het eigen netwerk of zonder simkaart. Er worden hiervoor geen telefoonkosten in rekening gebracht.

Tip! Zet je telefoon op de luidspreker en leg de telefoon naast het hoofd van een slachtoffer. Zo heb je je handen vrij om hulp te verlenen en kan de centralist geluiden horen die het slachtoffer maakt.

Nummerherkenning

Als je 112 belt met je mobiele telefoon dan ziet de centralist je locatie en je mobiele gegevens. (Dat gebeurt niet als de beller nummerherkenning heeft uitgeschakeld of als de beller de simkaart uit de mobiele telefoon heeft gehaald.)

De centralist gaat dan toch nog vragen naar je telefoonnummer. Dit doen ze om er zeker van te zijn dat ze het juiste telefoonnummer in hun scherm hebben staan. De centralist kan dan terugbellen als de verbinding wordt verbroken. (tenzij de uitzonderingen gelden van nummerherkenning uit en simkaart eruit).

Locatiebepaling

Sinds 2019 wordt een nieuwe techniek gebruikt die je locatie nog nauwkeuriger bepaalt als je 112 belt. Deze techniek heet Advanced Mobile Location (AML). AML werkt op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13).

De locatie van je telefoon is in veel gevallen veel preciezer dan de locatie van de gsm-mast.

Als je 112 belt, stuurt AML tijdens het gesprek je precieze locatie naar de 112-alarmcentrale. De centralist zal je daarnaast ook nog vragen waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp maar de juiste plek wordt gestuurd.

AML werkt vanzelf als je met een mobiele telefoon 112 belt. Ook als de locatievoorzieningen in je telefoon uit staan. Gedurende het 112-gesprek wordt AML tijdelijk aangezet. Daarna schakelt het zichzelf uit.

Waarom gebruiken mensen ICE in hun telefoon?

Het is handig om bij het telefoonnummer van je naasten ICE (In Case of Emergency) voor de naam te zetten. In een noodsituatie kunnen de hulpdiensten in je telefoon gaan zoeken naar familie die ze kunnen bellen. Door ICE voor de naam te zetten, weten hulpdiensten wie ze moeten bellen als er iets met jou is.

Doven en slechthorende

Talkcontact-app (voorheen Signcall) is een app die doven en slechthorende kunnen gebruiken om het alarmnummer 112 te bereiken. Via je smartphone, tablet of computer kun je dan een noodoproep doen. De knop om direct 112 te bellen staat standaard in desbetreffende app. Ook mensen met een spraakbeperking kunnen gebruik maken van de Tolkcontact-app.
Om de app te kunnen gebruiken moet je speciale software installeren waarmee je kunt bellen via tekst, spraak en beeld.

Weet je het even niet, geen probleem

Weet je in een situatie niet welke hulpdienst je nodig hebt? Geen probleem. Als je de huisarts belt en ze krijgen de indruk dat er een ambulance nodig is, dan word je doorverbonden met de centralist van 112. Andersom ook, als je 112 belt en ze denken dat een ambulance niet nodig is, zullen ze jou doorverwijzen naar de huisarts. Als je in paniek bent zullen ze je geruststellen en met vragen verder helpen zodat je altijd de juiste hulp krijgt. Zie de centralist of huisarts als een hulpje. Je bent dan niet alleen tijdens een noodsituatie.