We zijn ondertussen aardig gewend geraakt aan Irma als doventolk bij de persconferenties.
En ook al vinden we sommige gebaren erg grappig, het werk van Irma en collega’s is ontzettend belangrijk. Niet alleen op TV maar ook in het dagelijkse leven zijn gebarentolken en hulpmiddelen om te communiceren belangrijk voor doven en slechthorenden.

Iedereen weet dat je voor spoedgevallen contact kunt opnemen met 112. En, ook al is er misschien een gevoel van paniek, de centralist helpt je verder.
Maar hoe zit het als je doof of slechthorend bent?
Wat als je kind doof of slechthorend is en 112 moet bellen?

Het alarmnummer 0800-8112 is met ingang van 2 juni 2020 niet meer te bereiken via de analoge teksttelefoon. Je kunt dan alleen nog maar 112 bellen met de Tolkcontact-app.

Wat is de Tolkcontact-app?

Talkcontact-app (voorheen Signcall) is een app die doven en slechthorende kunnen gebruiken om het alarmnummer 112 te bereiken. Via je smartphone, tablet of computer kun je dan een noodoproep doen. De knop om direct 112 te bellen staat standaard in desbetreffende app. Ook mensen met een spraakbeperking kunnen gebruik maken van de Tolkcontact-app.
Om de app te kunnen gebruiken moet je speciale software installeren waarmee je kunt bellen via tekst, spraak en beeld.

Hoe werkt het?

In de Tolkcontact-app vind je de knop ‘Alarmnummer 112’. Als je hierop klikt, word je direct verbonden met de alarmcentrale van 112. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld). De 112-medewerker antwoordt altijd door te typen. De medewerker blijft met je aan de lijn en stuurt de hulpdiensten naar de juiste plek.

Kosten?

Ben je doof of slechthorend, dan betaalt je zorgverzekeraar de abonnementskosten voor de Tolkcontact-app.

Bron en meer info: rijksoverheid